Poate cea mai interesanta si neconventionala expozitie art&fashion la care am fost pana acum, in New York City, la Metropolitan Museum of art. Repostare.
De multe ori mi-am zis ca m-am nascut prea tarziu, citiind sau auzind povesti ale evenimentelor petrecute cu ani multi inaintea venirii mele pe lume sau simple nostalgii alevremurilor trecute. Parca as fi vrut sa fiu si eu rebela, razvratita,“revolutionara” atunci cand astfel de atitudini nu erau “mainstream”. Insa, pe de alta parte, poate sunt mai norocoasa ca traiesc in prezent si ca ma pot bucura de marturii vii ale istoriei recente si pot afla aproape tot ce ma intereseaza, fie ca e vorba de moda, muzica, evenimente sau personalitati.
Una dintre expozitiile la care mi-am dorit sa ajung, am ajuns si care m-a impresionat este PUNK:Chaos to Couture, ce a avut loc in vara lui 2013 la The Metropolitan Museum of Art, New York si care a prezentat impactul si influenta pe care le-a exercitat punk-ul asupra high fashion-ului, de la aparitia miscarii, la inceputul anilor`70 si pana in prezent.
Punk-ul il putem vedea azi drept arta, gen musical, marketing sau pura libertatea de exprimare. Oricum ar fi, atunci cand a aparut, fie ce forma a luat, a fost un mod de a ofensa, a provoca, a distruge, a incita. Cu cat mai obscen, cu atat mai bine, acesta era crezul lui Vivien Westwood, designerul britanic, ce impreuna cu partenerul ei Malcom McLaren, a avut un foarte important rol in crearea look-ul punk: dezordonat, nedisciplinat, rebel.
“Uniforma” primilor ani ai punk-ului, spre sfarsitul anilor`70 era formata din blugi rupti, geci de piele, tricouri cu mesaje cat mai provocatoare, indecente, cu imagini cat mai pornografice, menite a incita, aprovoca, cat ma gaurite si “accesorizate” cu lanturi, curele etc.
Expozitia a adunat aproximativ o suta de piese vestimentare, atat pentru femei, cat si pentru barbati si contine deopotriva creatii punk originale sau reinterpretate, recente, scopul fiind de a ilustra cum haute couture si pret-a-porter, ulterior aparitiei miscarii, au imprumutat cu success simboluri vizuale ale miscarii “No future”. Cele sapte galerii ale expozitiei au fost organizate in functie de materiale, tehnici de realizare a articolelor de imbracaminte si accesorii, concentrandu-se pe relatia dintre conceptele punk de “do-it-yourself” si cel couture de “made-to-measure”.
Temele principale au fost, evident, New York si Londra si povestile originilor punk-ului din cele doua orase, urmate de Clothes for Heros si apoi de patru manifeste ale esteticului D.I.Y.: Hardware, Bricolage, Grafitti and Agitprop si Destroy.
Printre creatiile expuse s-au numarat Vivien Westwood si Malcom McLaren, Chanel, Balmain, Givenchy, Viktor and Rolf, Maison Margiela, Yohji Yamamoto, Junya Watanabe, Christopher Bailey for Burberry, YSL, Moschino, Rodarte, Comme des Garcons, Calvin Klein, Gareth Pugh, Alexander McQueen, Dolce and Gabanna, Versace etc si,bineinteles, Zandra Rhodes, unul dintre primii designer care au imprumutat influente punk, reprezentata de doua creatii din 1977, doua rochii de seara cu gauri, acede siguranta si lanturi de metal.
Expozitia, organizata in colaborare cu Costume Institute of Tecnology, cu sprijinul Conde Nast, a oferit o adevarata experienta in lumea punk: elemente multimedia extreme decaptivante, muzica, video, decorul si, evident, hainele. Inceputul punk-uluieste “imortalizat” symbolic prin recrearea toaletei unisex a clubului CBGB (Country, BlueGrass and Blues/ numele intreg fiind CBGB & OMFUG – Country,BlueGrass, Blues and Other Music for Uplifting Gormandizers”) de pe stradaBowery, New York, unde importante trupe punk si-au facut debutut.
Sursa foto:http://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2013/PUNK
Join the Conversation